<p align="center" style="text-align:center"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Cambria","serif"">KAHRAMANMARAŞ AHİLİK HAREKETİ HAFTALIK KÜLTÜR-SANAT EKİDİR</span></span></span></b></p> <p align="center" style="text-align:center"><b><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Cambria","serif"">-AHİce-</span></span></span></b></p> <p align="center" style="text-align:center"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Cambria","serif"">Sayı 10</span></span></span></p> <p align="center" style="text-align:center"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Cambria","serif"">E posta: kahramanmarasahilikhareketi@gmail.com</span></span></span></p> <p align="center" style="text-align:center"></p> <p align="center" style="text-align:center"><b><span style="font-size:16.0pt"><span style="line-height:115%">Sosyokültürel olarak ahilik okuması</span></span></b></p> <p style="text-align:justify"></p> <p style="text-align:justify"><b>Sosyal Güvenlik Kuruluşlarımızla Ahiliğin Karşılaştırılması </b></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Bilindiği gibi Selçuklularda Atabeylik, eğitim işlerine üst düzeyde yön veren bir kurumdu. Atabey denen tecrübeli, bilgili, bilge kişiler, vezirleri, komutanları, şehzadeleri eğitirdi. Hem kurumsal hem de uygulamalı olarak eğitim işlerine bakarlardı. Ahilik’te de buna benzer alanlarda muallim Ahi, pir denen eğiticiler vardı. Sosyal güvenlik sorunlarını yaşayarak eğitirlerdi. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahilik kurumunun iş ve çalışma düzenine ait düzenlemeleri ile Anayasamızın Sosyal Güvenlik ve İş Hukuku’na dair düzenlemeleri arasında çok yakın benzerlikler vardır. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahilik, kişinin alın terini değerlendirmiş, ticaret ve üretim alanında kaliteyi amaçlamıştır. İşçi, ürettiği meta ile neredeyse özdeşleşmiş onunla kaynaşmıştır. Kalitesiz ve bozuk mal üretimi yasaklanmıştır. Sosyal dayanışmaları Ortak Sandığı’yla kurulmuştur. İş alanı, üretim, insanın aynası haline getirilmiştir. Bu açıdan bakıldığında, Ahilik kurumunu iş ve çalışma alanında hatırlatan yasa İş Kanunu’dur. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahiliğin baştan beri izahına çalışılan ilkeleriyle Türk İş Hukuku düzenlemeleri çok yakın benzerlikler içermektedir. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Bunlar;</span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*Kıdem tazminatı </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*İşverenin sorumluluğu </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*Yeni iş arama izni </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*Çalışma belgesi </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*İşverenin ödeme sorumluluğu </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*Asgari ücret </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*Fazla çalışma ücreti </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*Sigorta primi </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">*Çocukları çalıştırma yasağı ve benzeri hükümleriyle, işçinin sosyal güvenliği amaçlanmıştır. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Bu bakımdan İş Kanunu, Türk tarihinin sendikal kesiti olan Ahilik kurumuna çağrışımlar yaptırmaktadır. Ahilik kurumunu çağrıştıran diğer bir yasal düzenleme de Sosyal Sigortalar Yasası’dır. Sosyal Sigortalar Kurumu; Genel Müdürlük, Yönetim Kurulu, Genel Kurul organlarından oluşur ki, bu durum, Ahilik kurumunun sistematiğini hatırlatmaktadır. Sosyal güvenlik açısından Ahilik, Sosyal Sigortalara da kaynaklık etmiştir.</span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Kişiyi güvence altına alma, sosyal bakımdan kişiyi koruma ilkesini ilk kez gerçekleştiren kurum Ahilik olmuştur. “Kişilere gelirleri ne olursa olsun, belli sayıdaki tehlikeler karşısında güvence sağlamak görevine sahip kurum veya kuruluşlar topluluğu” olarak tanımlanan “sosyal güvenlik” kavramı Ahilik’ten ancak yüzyıllar sonra; XIX. yüzyılın ilk yarısından itibaren düşünce alanında olgunlaşmaya başlayabilmiştir. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahiliğin Sosyo-Ekonomik Yaşantıyı Düzenlemedeki Rolü </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahiler, ilk sıralarda sadece debbağlık ve ona bağlı deri işçiliğiyle uğraşırken, sanat kolları sonradan 32'ye çıkmış, örgütün gerçekleştirdiği sağlam mesleki ve ahlaki düzen karşılıklı dayanışma ve yardımlaşma, onların öteki esnaf ve sanatkarlar üzerinde etki ve üstünlük kurmaları sonucunu doğurmuş, gitgide, Osmanlı ülkesindeki bütün Türk esnaf sanatkar ve meslek sahipleri Ahi Babalardan veya onların yetki verdiği kişilerden aldıkları yeterlilik ve izin belgeleriyle iş görür duruma gelmişlerdir. Böylece her şehir ve kasabadaki esnaf ve sanatkar grupları için çarşılar, arastalar, uzun çarşılar, kapalı çarşılar kurulmuş, her türlü iş bu esnaf birliklerince görülmüştür. Bu arada esnafın meslek ve sanatları için gerekli hammadde alım, satım, onların işlenmesi, işlendikten sonra alınıp satılması; kanunnameler, tüzükler, narh ayarlamaları ile kontrol edilmiştir. Bu şekilde sosyoekonomik hayatın düzenli bir şekilde sürdürülmesi sağlanmıştır.</span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">EKONOMİK HAYATTA AHİLİĞİN ROLÜ</span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Birlik mensupları kabiliyetlerine en uygun bir işte çalışır, başka ikinci bir iş peşinde koşmazlardı. İnsanların iş değiştirmeleri veya birden fazla işle uğraşmaları hoş karşılanmazdı. Ahi birliklerinde iş bölümü ekonomik olduğu kadar bir ahlak problemi olarak da ele alınmıştı. Herhangi bir işte karar kılmayarak sık sık iş değiştirmek, ancak sebatsız ve istikrarsız bir ruh yapısına sahip olanların yapacağı bir davranış tarzı olduğu için böyle insanlar Ahi olabilecek ruh disiplinine sahip olarak kabul edilmezdi. Ahilik iş değiştirmeme, sanatkarın bütün düşünce ve gayretiyle kendisini işlerine vermelerini sağlamıştır. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Üretim Anlayışı </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahi birlikleri, üretimi, ihtiyacın bir fonksiyonu olarak düşünmüşler ve onu ihtiyaca göre ayarlamışlardır. İhtiyaçların sürekli kamçılanarak tüketimin çoğalmasına ve israfa karşı olan Ahi birlikleri, bunu sağlamak için gerektiğinde üretim sınırlamalarına gitmişlerdir. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahilik ahlak ve ekonomi anlayışı, sanatkarların işleriyle bütünleşmesini sağlayacak, işin zevk olduğu çalışma şartlarını meydana getirmiş, bunun sonucu olarak üretilen eşya, sanatkar için ekonomik değerinin üzerinde bir anlam taşımıştır. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Dayanışma </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahi birlikleri Ortaçağ Avrupa’sındaki benzerlerinden farklı olarak, daha fazla kazanmak, spekülasyon ve serbest rekabet yerine karşılıklı yardım ve sosyal dayanışma esaslarına bağlı kalmıştır. Ahi birliklerinde “can ve mal beraberliği” olarak ifade edilen dayanışma duygusu o kadar ileriye götürülmüştür ki, ahinin kazancının, geçiminden arda kalanını bütünüyle fakirlere ve işsizlere yardım için kullanmaları ahlak kuralı haline gelmişti. Ahi birliklerinde dayanışmanın en güzel örneği Orta Sandıkları’nda görülür. Teşkilatta “kazancın şahsiliği” prensibine bile pek rastlanmaz. Teşkilat üyesi olan esnaf ve sanatkarın kazancı bütünüyle kendine ait değildir. Bu kazanç şahsi olmaktan çok teşkilata ait genel sermayeyi meydana getirmektedir. Teşkilatın Orta Sandığında toplanan bu sermaye ile, herkese dağıtılacak şekilde alet ve hammadde alınmakta, tezgahlar kurulmakta, tereddütlü fertlere teşebbüs cesareti verilmekte, bir yandan da ihtiyacı olanlara yardım edilmekteydi. Orta Sandıkları, gerek ihtiva ettikleri prensipler, gerekse insanlığa ve çalışanlara tuttuğu ışık ve yol bakımından kooperatifçilik ilkeleri ile büyük bir yakınlık göstermektedir. Nitekim İngiliz John B.Higgins bu benzerlikler üzerinde durmuş ve dünya kooperatifçiliğinin oluşmasında Ahi birliklerinin önemli etkileri olduğu sonucuna varmıştır. Kooperatifçiliğin temeli olan demokratik idare, karşılıklı yardımlaşma, üyelere sosyal yardım götürme ve sermayeden çok insana önem verme prensipleri, bu kurumdan çok daha önce kurulmuş bulunan Ahi birliklerinde mevcuttu. Ayrıca sendikacılığın da ilk temellerinin Ahi birliklerinde olduğunu ve gerçek sendikacılığın bu müessesede yüzyıllarca yaşadığını savunan görüşler de vardır.</span></span></p> <p style="text-align:justify"></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">TSE ve Ahilik </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Kalite denetimi ve standardizasyon hem üreticilerin hem de tüketicilerin uzun vadeli çıkarlarının korunması anlamına gelir. Bugünkü anlamıyla standardizasyon çalışmalarının sanayi devrimiyle ortaya çıktığı savunulmaktadır. Halbuki daha önceleri Osmanlıda değişik şekillerde standartlara rastlanmaktadır. Dünya standartlarını ilk kez tesbit ederek uygulayan ülke Osmanlılar olmuştur, denilebilir. Fatih Sultan Mehmet’i izleyen İkinci Beyazıt tarafından yürürlüğe giren Kanunname-i İktisab-ı Bursa (Bursa Belediyesi Yasası), bu konuda anlamlı bir belge niteliği ile ortaya çıkmaktadır. Osmanlılarda tesbit edilen standartlar o dönemde kadı sicillerine işlenmekteydiler. Karmaşık bir ekonomik yapı içerisinde elde edilen mallarda belli bir ölçüyü korumak amacıyla bugün kurulan TSE de çağımızın getirdiği bir zorunluluk sonucu ortaya çıkmış bir kurumdur. Ahilik teşkilatında standartların altında mal üreten ve tüketiciyi zarara sokan kişiler ikazlara aldırmayıp bu fiillere devam ettikleri takdirde teşhir edilmekte, dükkanları esnaf idarecileri veya ilgili kurumlar tarafından kapatılabilmekte, daha ileri gittikleri takdirde esnaflıktan ihraç edilmeye kadar varan müeyyideler uygulanabilmekteydi. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Bir Otokontrol Müessesesi Olarak Ahilik </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Osmanlı döneminde bazı malların üretim miktarları ve şekilleri devlet tarafından kararlaştırılır ve bunun dışında imalata izin verilmezdi. Örneğin, fırıncıların çıkardığı ekmek cinsleri belirlenmişti. Öncelikle savaş yıllarında normal ekmek dışında lüks sayılan ekmek cinslerinin çıkarılmasına izin verilmezdi. Bu sınırlamalara rağmen kuralları bozan olursa divana kadar varan şikayetler yapılırdı. Nitekim bunun bir örneğini 1665 yılında İstanbul fırıncıları tarafından yapılmış bir müracaatta görmekteyiz. Esnaf, kendi kendini kontrol ediyor ve şikayette bulunabiliyordu. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Osmanlı esnafının işyeri açabilmesi için bir heyet huzurunda ustalığını kanıtlaması gerekirdi. Hatta bir kalfa bütün şartları taşısa ve ustalık belgesi alsa dahi sanatını yürüteceği uygun bir işyeri yoksa, o zamanın deyimiyle “münhal bir gedik yoksa” yine işyeri açamazdı. Çünkü işyeri sayısı sınırlı idi ve bu sayının artırılıp artırılamayacağına esnaflar yönetim kurulu karar verirdi. Bununla beraber son dönemlerde alışılmışın dışında işyeri açmaya kalkışanlar oluyorsa da oto kontrol müessesesi bu konuda iyi çalışıyor ve şikayetlerde bulunulabiliyordu. </span></span></p> <p style="text-align:justify"><span style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Ahilik sisteminde inanarak ve bütün gücüyle çalışarak üretme sadece bencil bir düşünceyle değil, başkaları için, halk için, toplum refahı için dürüstçe üretme ve güçlüye göre değil, adalet ve hak üzere paylaştırma anlayışı, zaman içerisinde sıkı bir oto kontrol sistemini geliştirmiştir.</span></span></p> <p style="text-align:justify">KAYNAKLAR</p> <p style="text-align:justify">Ahilik Araştırma ve Kültür Vakfı Bülteni, İstanbul, 1984.</p> <p style="text-align:justify">ANADOL, Cemal, Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnameler, Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları No.150, Ankara, 1991.</p>