Kültür ve Turizm Bakanı Mahir Ünal'ın öncülüğünde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla düzenlenen ve Kahramanmaraş'ın ulaşım konusunda tüm sıkıntılarının ele alındığı Ulaştırma Çalıştay'ını Manşet Gazetesi olarak sokağa inerek rastgele vatandaşa sorduk.

Her hafta farklı bir konu ile sokağa inerek halkın sesini sayfa sütunlarına taşımaya devam eden Manşet Gazetesi'nin bu hafta ki konusu Ulaşturma Çalıştayı oldu. Cumartesi günü Kültür ve Turizm Bakanı Mahir Ünal'ın öncülüğünde Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla düzenlenen Ulaştırma Çalıştayı'nın Kahramanmaraş açısından nasıl olduğunu halka sorduk. Şehir halkı ulaştırma konusunda önemli bir adımın atıldığını ancak bu adımın daha erken atılması gerektiğini söyleyerek Kahramanmaraş'ın hızlı trene, daha büyük bir havalimanına ihtiyacı olduğunu dile getirdi. Ayrıca şehir halkı ilçeler arasında ki yolarında bir an önce bitmesini istedi. Vatandaşlar Ulaştıma Çalıştayı'nın genel anlamda şehir için iyi olduğunu belirterek bir ay sonra gerçekleştirilecek olan Kültür Çalıştayı için de umutlu olduğunu belirtti.

İşte yaptığımız halk röportajının detayları...

Emre İğci

Umarım bu çalışmalar halkımıza yararlı olur, yararlı olmasını ümit ediyoruz. Havalimanının büyümesi şehrimiz açısında iyi olacaktır. Yolcu kapasitesi artmaktadır. Hızlı trenin şehrimizi canlandıracağı ve ulaşımı rahatlatacağı bir gerçektir. Şehrimiz kültür yönünden çok zengin bir şehirdir. Şehrimizin, kültürümüzün gerçek anlamda tanıtılması adına daha güzel çalışmalar yapılabilir.

Yakup Sarı
Öncelikle Kahramanmaraş'a hızlı trenin gelmesi gerekiyor. Bu şehrimiz için önemli. Ayrıca akşam iş çıkış saatlerinde trafik çileye dönüşüyor. Bunu sıkıntıyı hepimiz yaşıyoruz. Bunu çözmek için gereken tüm adımlar atılmalı ve çalışmalar bir an önce yapılmalı.

Hüseyin Tahir Yılmaz
Hızlı tren bizim memleketimize gelemez. Çünkü bunun uygulanması için ortam ve atmosfer yok. Gaziantep doğunun İstanbulu olmuştur. Kanaatim bölge havaalanını Kahramanmaraş'a vermezler. Kültürel olarak Kahramanmaraş'ta bir şey yok. Şimdiye kadar kar festivali ve Yedikuyular yapılmış olup başka tanıtım yapılmamıştır.

Yıldırım Hamiş
Çalıştayın yapılması bu işe ivme kazandıracağı için çok önemli. Çalıştayın yapılması ilimizin büyükşehir olması sebebi ile geç kalınmış olduğunu düşünüyorum. Çalıştayın kapsamı doğrultusunda büyük gelişmeler bekliyoruz. Olmasıda gerekir. Hızlı tren şehrimiz için ihtiyaçtır. Uzun zamandır hızlı trenin gelmesini bekliyoruz. Neden bizim şehrimizde de hızlı tren olmasın. Büyükşehir yöneticilerinin hayal etmesi ,inanması lazım. Kahramanmaraş bürokratlarının ,siyasi kişilerin, herkesin elini taşın altına sokması gerekir. Ben olacağına inanıyorum.Olmaması için hiç bir neden yok. Tüm kurumlarla işbirliği yapılarak gerçekleşmesinde büyük bir fayda görüyorum. Kültürel sorunlarda birikmiş durumda. Bürokratların bu konuya el atması ve çözüm üretmesi gerekiyor. Gerçekleşecek Kültür Çalıştayında mantıklı, kapsamlı güzel çalışmalar yapılacağına inanıyorum.

Ayhan Yeleralmaz
Ben sorunların çözüleceğine inanmıyorum. Şehrimize verilen vaatlerin yüzde 1- yüzde 2 si gerçekleşiyor. 4 yıllık süre uzun bir süre.Sonuçlanacak olsa 1-2 yılda çözülebilecek konular olduğuna inanıyorum. 4 yıl sonra bakalım sonuçlanacak mı? Şehrimizin gelişmesi adına sorunlarımızı bilmeleri lazım.Şehrimizin gelişmesi için mahallelerimizin güzelleşmesi ve sorunlarının çözülmesi gerekir.Sorunlar gözardı ediliyor.Bunlara öncelik verilmesi lazım.

Mehmet Hınaz
Bu konunun dört yıla yayılması bile sıkıntı. Şuan Kahramanmaraş geç kalınmış bir yatırım. Daha önce yapılması gerekiyordu. İnşallah daha kısa sürede, dört yıldan az bir sürede biter inşallah. Kahramanmaraş hak ettiği yatırımı alabilmiş değil henüz. Hükümete verdiğimiz destek ortada olmasına rağmen aldığımız yatırım hoş değil. Yerel tarihi eserlerimizi gün yüzüne çıkarıp turistleri buraya çekmemiz gerekiyor. Tarihi eserlerin ortaya çıkarılması daha önemli.

Samet Demirel
Kahramanmaraş'ın havaalanını yetersiz buluyorum. Sadece ben değil Kahramanmaraş yaşayan herkes yetersiz buluyordur diye düşünüyorum. Hızlı tren konusunda ise kaç yıldır söylenti var ama daha bir faaliyet göremedik. Tek temennimiz en kısa süre içerisinde yürürleğe girmesidir. Kahramanamaraş' kültür çalıştıyı getirilirse bu bizim açımızdan il açısından çok iyi olur diye düşünüyorum. Kahramanmaraş'ın kültürel anlamda gelişmeye ihtiyacı var.

Mutlu Bolat

Yakın zamanda yapılan ulaştırma çalıştayı ile ilgili şunu dile getirmek istiyorum. Kahramanmaraş'ta zannedersem dördüncü çalıştaydır. Ama her çalıştayı esnaf olupta yakından takip etmek durumundayız. Sadece çalıştayın olduğu ama çalıştayın sonucunu malesef ki göremiyoruz, bir türlü hayata geçirilemiyor veya geçmiyor. Şimdi bizim beklentimiz şu yönde hızlı tren bir şekilde Türkoğlundan gelecek geçirilecek deniliyor hadi ona amenna dedik ama bölgesel havalimanı için Gaziantep'in bu konuya pek sıcak bakmadığını görüyoruz. Bizim göbeğimiz Gaziantep'le bir kesilmedi. Biz kendimizde bir şeyleri becerebilir ve yapabiliriz. Ama taşın altına elimizi koymak durumundayız. Belki bu bizlere küçük esnaf olarak düşmez ama bu şehirde sayılı sanayicilerimiz var, Türkiyenin ilk 500'ünde bir kaç firmamız var. Uluslararası bir havaalanı şeklinde de düşünelebilir. Gaziantep'i de devre dışı bırakabiliriz bu gücümüz var. Ayrıca yollara da değinmek istiyoruz. Kahramanmaraş-Kayseri yolunun tünele açılmasının sonucu Karadenize bağlayıp ekonomik bir beklenti var. Fakat orasına da her defasında coğrafi şartlar yada yolun güzergahı değişiyor deniliyor. Yakından takip ettiğimizde bu duyduklarımız bizi üzüyor. Doğuyu yada Karadenizi geziyoruz ama açılmayan yol, tamamlanmayan yol kalmadı. Nedendir bilmem ama Kahramanmaraş-Göksun, Göksun-Kayseri yolu bir türlü hayata geçirilemiyor. Ayrıca ben şunada değinmek istiyorum. Dönemin valisi Niyazi Tanılır çok üzerine düşüyordu. Bu Kahramanmaraş-Elbistan yolunun 80, 90 kilometreye düşürülerek kısıtlı vadisi üzerinden bir yol projesi vardı. Büyükşehir Başkanımız Fatih Mehmet Erkoç'ta bu konu üzerine titriyordu ama oda gündem dışı kaldığını düşünüyorum. Biliyorsunuz ki Elbistan, Afşin tarafında bir 600 bin nufüs var, biz bu 600 bin nüfusu Kahramanmaraş ekonomisine malesef ki dönderemiyoruz. Ordaki ekonomi Malatya ve Sivas'a kayıyor. Neden biz faydalanamıyoruz orasıda önemli bir noktadır. Mutlaka ordanda bir proje çıkartıp, Elbistan ayağını Kahramanmaraş'a kaydırmamız lazım. Kültür çalıştayının önceliği truzime odaklı olmalıdır. Biz diyoruz ki kendi içimizde Kahramanmaraş şairler, şiirler kentidir. Germenicia antik kentimiz var, inanç turizmi var ama biz yeterince bunu duyuramıyoruz. Sadece burdaki inanç turizimi şehrin merkezinde ki insanlar biliyor. Ama bizim Taş köpü, Başkonuş, Ulu Camii ve Arasa camiimiz var. Buda inanç turizimde en büyük nokta Abdulhamithan Camiidir ama oda tarihi bir alan değil, yeni bir mimaridir. İnsanları şehrimize getirmek için ilk önce bir alt yapının oluşması lazım. Altarnetif tur otobüsleri için bir park alanı oluşturulsa daha rahat turist çekilebilir. Kahramanmaraş GAP turu içerisindeydi. Biliyoruz ki bir buçuk yıldır doğu da terörden dolayı Gap turları iptal oldu. Normalde ürgüpten başlayıp Gaziantep, Kahramanmaraş, ŞanlıUrfa ve Batman'a kadar gidiyordu. Doğu ayağı kesildiği için Kahramanmaraş'a turlar girmiyor. Biz Gap turunun dışında kalıp farklı bir isimle tur adı çıkarmamız, Kahramanmaraş'a ziyarete getirmemiz lazım. Bunun içinde fiziki ortam, konaklama ortamı üzerinde durulması gerekiyor. Ayrıca Germenica antik kent mozaiklerin kalitesi ve çeşitliliği açısından büyük önem taşıyor. Ama orasıda atıl bir vaziyette ziyarete bile açılmadı sabırsızlıkla ziyaretçiye açılmasını bekliyoruz. Orada inanılmaz bir turizm potansiyeli yatıyor biz bunun kapılarını açamıyoruz. Kahramanmaraş için Mahir Ünal bakanımız büyük bir şanstır oraya verilen bir bütçe var ama çok çabuk hızlandırıp hayata geçirmek lazım.

Hamza Reyhanlı

Kahramanmaraş ulaşım sorununu çözmek için karayolu, hızlı tren ve havaalanı olursa bu bizim içinde çok iyi olur. Büyükşehir olarak bu bizim hakkımızdır. İnşallah gerçekleşir bizde halkı olarak mutlu oluruz. Ama eğer ki gerçekleşmezse de yine eski dönem gibi eski insanlarımız gibi bekle gör taktiği uygulanır. Devlet bir yere birşeyler yapıyorsa Kahramanmaraş hizmet sektöründe en son gelen ildir. En çok oy potansiyeli Kahramanmaraş'tan çıkıyor, en çok geri kalmış hizmeti Kahramanmaraş görüyor. Kahramanmaraş'ımızın öz geçmişi daha iyi tanıtılması, sosyal çevresi ve çevre düzenlenmesi yapılması lazım. Neler yapılması gerekiyorsa onların gündeme taşınması lazım. Bizim artık patlamamız gerekiyor. 2016 Kahramanmaraş için patlama yılı olmalı. Bizim artık kabuğumuzdan çıkıp birşeyler yapmamız gerekiyor. Çevremizde Gaziantep, Adana, Kayseri ve Malatya var biz bunun arasına girmiş çukurun içinde tıkanıp kalmışız. Bizim bu çukurdan çıkmamız şart. Mahir Ünal sevdiğimiz bir bakanımızdır. İnşallah Kahramanamaraş'a destekleri yüksek olur. Foklor, spor bakımından Kahramanmaraş'ın il önce olması gerek. Ben bunu istiyorum, bir Kahramanmaraş'lı olarak bu memleket herşeye layık.

Fahri Karagedik

Bizim havaalanımızın geliştirilmesini ben Binali Yıldırım'dan rica ediyorum. Bu konuya eğilirse biz halk olarakta çok memnun kalırız. Biz Kahramanmaraş'lı olarak bunu istiyoruz. Çünkü bizim ulaşım sorunumuz çok büyüktür. Onun için ulaştırma bakanımızdan rica ediyoruz. Hızlı tren Kahramanmaraş'a ulaşımında çok büyük bir faydası olur. Bizim bu konuda bakanlarımızdan beklentilerimiz çok yüksek. Kahramanmaraş'ın gelişmesinde en büyük etkenlerdir. Memleketimizin bu konuda gelişmesi şart.

Musa Kaba

Kahramanamaş için ulaşım en büyük sorundur. Bunların gelişmesi için hızlı trenin kısa zaman içerisinde memleketimizin gelişmesi açısından gelmesi gerekir. Bakanlarımız olsun bu konu üzerinde güzel çalışmaları var ve ben bunların en kısa zamanda olacağını düşünüyorum. Dilerim ki kısa süre içerisinde bu sorunlarımız çözülür. Büyükşehir o zaman olur. Tek temmenimiz kültür bakımından olsun ulaşım bakımından olsun memleketimizin gelişmesidir.

İzzet Tuzun

Kahramanmaraş ulaşım sorunları çözülürse bizim açımızdanda iyi olur. Ben Kahramanmaraş'ta öğrenciyim. Ulaşımda çok sıkıntı yaşıyorum. Kahramanmaraşın ilk önce karayolunda bir gelişme yapılması şart. Hızlı tren yapılırsa memleketimizin daha çok gelişeceğinden şüphem yok. Hem ulaşım açısından hem turistlik açısından daha ileriye taşıyabiliriz. Kahramanmaraş'ın bu konuda gelişmesi hepimiz açısından daha iyi olur. Kahramanmaraş'ın kültürel açısından kendini geliştirmelidir. Bu konuda çok eksiğiz.

Esra Şekkeli
Kahramanmaraş büyükşehir olduğu için çok gelişmeye ihtiyacı var. Hızlı trenin olması bizim için çok büyük bir değişimdir ki havaalanında genişletilmesi gerekiyor. Kahramanamraş'ın kültürel açıdan değerlendirdiğimiz zaman bir çok ilden daha güzel olabilir. Yüz ölçümü olarakta büyük bir iliz ama gelişmesi için çok geç kalındı. Turist yönünden çok eksiğiz. Turistlerin ilgisini çekmek için daha güzel yerlerin yapılması gerekiyor. Kahramanmaraş denildiği zaman köy gibi algılanıyor bence insanların aklından ilk önce bunu silmeleri gerekiyor.

İbrahim Çetinkaya

İlimizde ulaşım çok büyük bir problem. Daha kendi iç şehir hattımızda bile ulaşım çözülememişken gündemde olan 4 yıllık ulaşım planı bana makul gelmedi. Açıkcası bu 4 yıllık planında pek faydalı olacağını zannetmiyorum. Ama olursada bizim memleketimiz açısından da çok iyi olur. Kültür çalıştayının önceliği ise bizim eserlerimize sahip çıkmasıdır. Restorasyon adı altında tarihi evleri yıkılıyor ve yeniden yapılıyor. Ticari amaçlı kullanılmamalıdır. Bakanımızın bu konuyla ilgili hassasiyetle yaklaşacağını düşünüyorum. Kültürümüze ve değerlerimize özen gösterilmesini istiyorum.