Çalışmaların bir türlü tamamlanamadığı ve kent turizmine kazandırılamadığı Kahramanmaraş Kalesi’nin içler acısı halini Manşet Gazetesi olarak bir kez daha gündeme getiriyoruz. Özellikle 7-8. yüzyıllar da Bizanslılar ve Müslüman devletler arasında sık sık el değiştirdiği için kale defalarca tahrip olmuş onarım görmüştür. Bu noktada esaslı bir onarım Osmanlı Padişahı Kanuni Sultan Süleyman (1520-1566) tarafından yaptırılmıştır. Hali hazırda tarihi kültürel değeri yanında, duruşu, özellikleri ve şehri kuşatan tarifsiz panoramasıyla ziyaretçilerine ayrı bir keyif sunan Kahramanmaraş Kalesi’nde, son olarak ise Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Gaziantep Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü koordinasyonunda restore çalışmaları başlatılmıştı. Aspendos Restorasyon isimli şirketin aldığı ihale kapsamında 20 Ocak 2017’de başlatılan restore çalışmalarının 14 Temmuz 2018’de tamamlanması planlanıyordu. Belirtilen tarihten itibaren yaklaşık 6 ay sonra ise tarihi kaledeki restorasyon çalışmaların bittiği duyurulmuştu. Fakat restorasyon çalışmalarının bittiği açıklanan Kahramanmaraş Kalesi, üzerinden 1 yıl 8 ay 2 gün geçmesine karşın hala açılamadı. Sık sık gündeme getirdiğimiz Kahramanmaraş Kalesi’nin açılması konusu, haberlerimizin ardından gerek vatandaşların gerekse muhalefet partilerinin tepkileri sebebiyle AK Partili milletvekillerinin de gündemine girmişti.

AK PARTİ İLETİŞİM OFİSİ’NDEN 8 AY ÖNCE AÇIKLAMA YAPILMIŞTI!

Konuyla ilgili AK Parti Milletvekilleri İletişim Ofisinden açıklama yapılmıştı. Beş ay önce yapılan açıklamanın ardından kaleyle ilgili hiçbir gelişme yaşanmazken, açıklamada, “AK Parti Kahramanmaraş Milletvekilleri olarak milletimizin talep ve beklentilerini dinlemek ve gündeme gelen konularda gerekli araştırmayı yaparak topluma sağlıklı bilgi ulaştırmak ve aksayan bir yön var ise müdahil olmak, bundan öncekilerde olduğu gibi bundan sonra da öncelikli görevimiz olmaya devam edecektir. Genel Başkan Yardımcımız Mahir Ünal, Milletvekillerimiz ve İl Başkanımızın girişimleriyle Kahramanmaraş Kalesi’nin açılması İçin gereken çalışmalar başlatıldı. Kahramanmaraş’ta turizm potansiyeli açısından önemli bir yere sahip olan Kahramanmaraş Kalesi restorasyon ve çevre düzenlemesi projesi kapsamında halı hazırda ziyarete kapalı duruyor. Kahramanmaraş’ın düşman işgalinden kurtuluşunda “Bayrak Olayı” Anadolu'da Milli Mücadelenin fitilinin ateşlenmesiyle de öne çıkan, kent merkezine hâkim tepede bulunan kalemiz, Kültür ve Turizm Bakanlığı koordinasyonunda restore edilmişti. Tarihi Kahramanmaraş Kalemizin peyzaj çalışmasını da Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyemiz yapacak, en kısa sürede şehrimizin ve şehrimizi ziyarete gelen turistlerin ziyaretine açılacaktır. Kamuoyuna saygıyla duyurulur” ifadeleri kullanılmıştı.

ESNAFLAR TEPKİLİ, TURİSTLER GERİ DÖNÜYOR

Kahramanmaraş Kalesi’nin henüz ziyarete açılmaması kent halkının ve özellikle de kalenin çevresindeki esnafların tepkisine yol açıyor. Tarihi Kale’nin girişi demir kapılarla kapalı bir şekilde dururken, kapıda ‘Çalışıyoruz, verdiğimiz rahatsızlıktan dolayı özür dileriz’ levhası bulunuyor. Duruma tepki gösteren çevredeki esnaflar, kaleyi ziyaret etmek isteyen çok sayıda turistin kapıdan döndüğünü belirterek tarihi kalenin kent turizmine bir an önce kazandırılması gerektiğini söyledi.

“CEZA VERMEYECEKLERİNİ BİLSEM KİLİTLERİ SÖKERİM”

Kahramanmaraş Kalesi’nin yakınlarında ikamet eden vatandaşlardan Sait Yalçın, “Burası son beş yıldan bu yana harabe halinde. Benim çocukluğum burada geçti. Kapılar kapalı, gelen turistler geri dönüyor onlara mahcup oluyoruz. Bir tane kalemiz var, sanki Eyfel Kulesi gibi görmek isteyenler var ama gelen boş gidiyor. Buranın bir an evvel açılmasını istiyoruz. Bu çok büyük bir günah, ayıp. Buraya bir çay ocağı koysanız gelir getirir, 15-20 vatandaş oradan ekmek yer. Buranın böyle olmasından acı duyuyorum, gelenlere restorasyon var, kapalı demekten utanır olduk. Gelen turistler böyle olur mu, böyle bir kale kapalı kalır mı diyorlar. Sütçü İmam’ın yerini tarif ediyoruz, kapalı çarşıya ya da hamamlara gönderiyoruz gezsinler diye. Bu memleketin çocuğu olarak gelenleri geri göndermekten utanıyorum. Bilhassa Gaziantep’ten çok fazla gelen var, biz onlar kadar yok muyuz? Madalyalı bir şehir yapmayın, ayıp günah. Ceza vermeyeceklerini bilsem bu demirleri sökerim, burayı açarım” dedi.

“TUR OTOBÜSLERİ GERİ GİDİYOR”

Bir diğer vatandaş Cafer Kapukaya ise, “Doğma büyüme Şehit Evliya Mahallesi’ndenim. 70 seneden beri kaleyi bilirim, çocukluğum kalede geçti. Öncesinde buraya çıkardık, şehri seyrederdik. Şimdi bir restorasyon davası çıkardılar, iki seneyi geçti ne restorasyon bitti ne de bir şey oldu. Bir ara burada hazine arıyorlar dediler, hatta kalenin diğer tarafına bir arkadaşla çıktık, eşildiğini görmüştük. Çalışmalar çok gecikti, günde 3-4 tane otobüs turist geliyor gezmek için, kapalı diyoruz boş geri dönüyorlar. Buranın bir an evvel açılması lazım. Memleketin bir tane kalesi var, vatandaşın istirahat edeceği bir tane yer var o da kapalı. Gaziantep’ten başta şehirlerden geliyorlar ama kapalı görüyorlar. Büyükşehir Belediyesi’nin bir an evvel burayı açması gerekiyor” ifadelerini kullandı.

“KALEYİ BİR KAPATTILAR, PİR KAPATTILAR”

“Bu kaleyi bir kapattılar, pir kapattılar” diyen Canan Alperen Erdihan da, “İçini yapacağız dediler ama geçenlerde gördük içi bomboş. Güzelim kaleyi mahvettiler. Biz kalenin geri açılmasını istiyoruz, biz gezmek ve görmek istiyoruz. Çocuklarımızla burada oturmak istiyoruz. Niye kapattılar, niye açmıyorlar? Niye boşalttılar, niye yapmıyorlar? Ben bunu hiç anlamadım. Restorasyonu bitti diyorlar, çevre düzenlemesi yapıldı diyorlar. Hatta takip ettiğim kadarıyla belediye başkanımız da gezmişti. Ama maalesef halen hizmete açılmadı. Böyle bir değer neden kapalı durur ki anlamıyorum. Bu dev eseri kent turizmine kazandırmak çok önemli bir iştir. İnşallah en kısa sürede kale dışı ve içiyle önemli bir turistik mekan olarak ziyaretçilerin hizmetine açılacaktır. Böylece bu tarihi mekan yeniden canlanacak ve gelecek nesillere tam ve sağlıklı şekilde aktarılacak” ifadelerini kullandı.

BİZ ARTIK UTANIR OLDUK TURİSTLERİ GERİ GÖNDERMEKTEN”

Tarihi Kahramanmaraş Kalesi’nin gezmek isteyen turistlere kaleye çıkmadan geri döndüğünü dile getiren esnaflardan Nuri Karaduman, turistlere kalenin restorasyonda olduğunu anlatmaktan artık utanır duruma geldiklerini söyledi. Karaduman sözlerine şu şekilde devam etti, “Bizler esnaflar ve vatandaşlar olarak bu durumdan utanıyoruz. Ben daha önce yurt dışındaydım, her defasında geldiğimde bu koca kaleyi kapalı görüyorum. Yıllardır bir restorasyon çalışmasını bitiremediler. Bu belediyelerimizin utancıdır bana göre. Nereden baksanız iki yılı geçti buradaki restorasyon çalışması. Her gün bir sürü turist geliyor, kapılar demirle kilitlenmiş. Kimse yukarı çıkamıyor. Yerli yabancı turistlere buranın hala restorasyonda olduğunu söylemekten biz utanmaya başladık. Buraya Gaziantep’ten, Adana’dan, Mersin’den, İzmir’den çok fazla insan geliyor, hepsiyle konuşuyoruz adamlar böyle tarihi bir kaleyi başka yerde görmediklerini söylüyorlar. Gezmek istiyorlar ama gezemiyorlar. otobüs dolusu turist geliyor geri dönüyor. Buradaki esnaflar olarak kale açık olsa, kent turizmine daha fazla katkısı olsa hem de bizim işlerimiz biraz daha açılsa güzel olmaz mı. Yetkililere sesleniyorum, lütfen çalışmalar bittiyse açın da insanlar rahat rahat gezsinler. Böyle bir güzellikten mahrum bırakmayın insanlarımızı” ifadelerini kullandı.

KAHRAMANMARAŞ KALESİ HAKKINDA!

Kentin tam merkezinde yer alan ve güney tarafı sivri-yüksek, kuzey tarafı hafif meyilli bir tepe üzerinde kurulan Tarihi Kahramanmaraş Kalesi’nin kesin inşa tarihi bilinmemesine rağmen Geç Hitit Dönemlerinde (M.Ö. IX. yüzyıl) inşa edildiği düşünülüyor. Kalenin kente hâkim bir tepede ve stratejik bir noktada oluşu ayrıca önem katarken, kuzey-güney doğrultuda yaklaşık 83x140 m ölçülerindeki yapı, moloz taş ve kesme taş malzeme kullanılarak inşa edilmiştir. Üzerinde yapılan çalışmalarda Geç Hititler dönemine ait pek çok tarihî eser bulunmuş olup, Evliya Çelebi tarafından 17. yüzyılda kale kapısında yer aldığı belirtilen Maraş Aslanı da bu eserlerden biridir. Ünlü seyyah Evliya Çelebi 1642-1672 yıllarında şehrimize gelmiş ve Maraş kalesinden bahsederken burada 1 camii bulunan 100 haneli bir mahalleden bahsetmesi kale alanının önemini gösterir bir bilgidir. Geç Hititler zamanında yapılan Kahramanmaraş Kalesi, daha sonraları yöreye hâkim olan Asur, Medler, Pers, Kapadokya Krallığı, Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu, Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde çeşitli tamir ve ilaveler yapılarak günümüze kadar gelmiştir.